برنامه GPP شیوه جدید NVIDIA برای انحصارطلبی و اقدامات ضدمصرف کننده

برنامه GPP شیوه جدید NVIDIA برای انحصارطلبی و اقدامات ضدمصرف کننده


Kyle Bennett سردبیر وب سایت معتبر HardOCP به تازگی گزارشی جنجالی از برنامه جدید انویدیا تحت عنوان GPP یا GeForce Partner Program منتشر کرده است، مسئله مورد نظر تا اندازه‌ای بحث‌برانگیز بوده است که Bennett تنها پس از مشورت با مشاوران حقوقی خود تصمیم به انتشار آن گرفته است.

GPP

اطلاعاتی که Bennett در طی سه هفته تحقیقات خود از برنامه شریکان Geforce یا GPP به دست آورده است اگر مورد تایید واقع شوند پیامدهای ناخوشایندی برای صنعت تولید کارت‌های گرافیکی به ویژه خود کمپانی انویدیا خواهد داشت. با توجه به جدیت موضوع سردبیر HardOCP پس از 20 سال تجربه فعالیت در بخش تکنولوژی و صنعت PC اعتقاد دارد که پرده‌برداری از جریان اخیر رابطه HardOCP را با کمپانی انویدیا به طور کلی متوقف خواهد کرد.

شواهد موجود حاکی از این مسئله هستند که AMD طی چند هفته گذشته با Bennett و تعدادی دیگر از خبرنگاران ناشناس دیگر در خصوص برنامه GPP ارتباط برقرار کرده است و با ارائه سرنخی خواستار پیگیری موضوع شده است. قطعا AMD به خاطر ارتباط بیشتر با شرکت‌های فعال در بخش تولید کارت‌‌ گرافیک اطلاعات دقیق‌تری از مسئله مورد نظر در اختیار دارد اما ترجیح داده است تا از افشای کامل موضوع خودداری کند و پیگیری آن را برعهده رسانه‌ها قرار دهد.

طبق گفته Bennett پس از اشاره AMD به جریان مورد نظر در ادامه با هفت شریک تجاری انویدیا در خصوص GeForce Partner Program به مدت سه هفته صحبت کرده است که گزارش اخیر در حقیقت حاصل تحقیقات انجام شده از کمپانی‌های فعال در بخش AIB (تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک سفارشی) و OEM (شرکت‌هایی نظیر Dell ،HP و Lenovo) می‌باشد.

اینطور به نظر می‌رسد که هیچکدام یک از افراد مصاحبه‌شونده حاضر به ارائه گزارش رسمی نشده‌اند و از ترس کمپانی انویدیا و از دست دادن شغل خود تنها به صورت مخفی به انجام مصاحبه رضایت داده‌اند. وجه اشتراکی تمام این افراد نگرانی در رابطه با GeForce Partner Program بوده است و از نظر آن‌ها این برنامه اقدامی ضدمصرف کننده و غیرقانونی می‌باشد که علاوه بر آن روابط تجاری این شرکت‌ها را با کمپانی‌های اصلی AMD و Intel مختل خواهد کرد.

GPP

مطابق با گفته انویدیا و تحقیقات انجام شده توسط Bennett، هدف از برنامه GPP در واقع ایجاد شفافیت و اطمینان از کیفیت کالاهای خریداری شده توسط گیمرها و کاربران علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری می‌باشد که برای شریکان تجاری به معنای ارائه تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، مهندسی و پشتیبانی بازاریابی و در نهایت دسترسی زودتر از موعد به فناوری‌های اختصاصی GeForce خواهد بود.

این اقدامات در چرخه خود برای همه به نظر عالی و سودمند است، اما تناقض اصلی بین اظهارات عمومی انویدیا در مورد این برنامه و تعهدات قراردادی شریکان تجاری مشاهده می‌شود. John Teeple در وبلاگ رسمی انویدیا در مورد GeForce Partner Program توضیح داده است که برنامه GPP به هیچ وجه انحصاری نیست و شریکان تجاری می‌توانند محصولات سایر کمپانی‌ها (AMD) را نیز تولید و ارتقاء دهند. همچنین شرکت‌کنندگان در صورت تمایل در هر زمانی قادر به ترک برنامه هستند و تعهدی نیز به انجام پرداخت های پولی یا تخفیف محصول ندارند، تحقیقات Bennett اما چیزی کاملا برخلاف توصیف انویدیا از برنامه GPP را بازگو می‌کنند.

طبق گفته وی اسنادی یافت شده‌اند که شریکان تجاری عضو در GeForce Partner Program را موظف به استفاده انحصاری از نام GeForce در برند محصولات سری Gaming تولید شده توسط کمپانی می‌کند. قطعا این مسئله روی شرکت‌هایی نظیر ASUS با برند گیمینگ اختصاصی (Republic of Gamers) برای هر دو تولیدات سری GeForce و Radeon فشار زیادی وارد خواهد کرد.

در حالی که این برنامه با اهداف مهمی نظیر حمایت از زمان عرضه، پیشنهاد بازی‌های رایگان (Game Bundling) همراه با محصولات و افزایش بودجه توسعه بازاریابی معرفی شده است اما به نظر GeForce Partner Program مسیر دیگری را در حال طی کردن هست!

 

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید