تمام شغل‌هایی که تلگرام ایجاد کرده بود

تمام شغل‌هایی که تلگرام ایجاد کرده بود


گرچه آمار اشتغال فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی و درنتیجه تاثیر فیلترینگ این ابزار در ایجاد شغل به طور دقیق مشخص نیست، اما به گفته‌ی وزیر ارتباطات، تلگرام 35 هزار شغل ایجاد کرده بود که اکنون دارندگان این مشاغل به استفاده از فیلترشکن و یا مهاجرت به سایر پیام‌رسان‌ها روی آورده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، به گفته مسوولان، طبق گزارش‌های رسمی کسب‌وکارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی موجب اشتغال‌زایی بخش زیادی از جوانان بیکار شده است.

از نمونه‌های ایجاد شغل در فضای مجازی می‌توان به فرصت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها اشاره کرد. بعضی از کانال‌ها علاوه بر تبلیغات، به دلیل عدم برخورداری از فضای واقعی برای ارائه کالا و خدمات، مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، زیر ساخت و بستر کار را ایجاد کرده و حرفه‌شان را پیش می‌برند، فروشگاه‌هایی دارند و وسایل و تجهیزات خود را در آن به فروش می‌رسانند. برخی از مشاغل حتی خرده‌شغل‌هایی هستند که با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌شوند. بنابراین وجود مشاغل در شبکه‌های اجتماعی انکارشدنی نیست.

با اعلام عدد 200 هزار شغل در فضای مجازی، این سوال ایجاد شد که مشاغل ایجادشده در پیام‌رسانی مثل تلگرام که مسدود شدنش با حرف‌وحدیث‌هایی همراه شد چه عددی است و پس از فیلترینگ، کدام کسب‌وکارها از رونق افتاده و از بین رفتند.

پیش از اینکه تلگرام فیلتر شود، برخی از شاغلان و کسب‌وکارهای اینترنتی نگران این موضوع بودند که با فیلترشدن این پیام‌رسان، مشاغل آنها از رونق افتاده و منجر به بیکاری شود، هرچند برخی هم معتقد بودند شغلی در فضای تلگرام وجود ندارد. البته پیش از تلگرام هم اینترنت و فضای مجازی تاثیر زیادی در اشتغال داشت. اما برخی مشاغل صرفا در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته و رشد کردند.

17 درصد از اشتغال فضای مجازی متعلق به تلگرام بود

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا درباره آمار اشتغال در حوزه فضای مجازی، اعلام کرد که «از ۲۰۰ هزار شغل فضای مجازی، 35 هزار شغل مربوط به تلگرام بوده است.» اگرچه نمی‌توان آمار دقیقی از مشاغلی که با فیلتر شدن تلگرام دچار مشکل شدند، ارائه کرد، اما به اعتقاد کارشناسان تاثیر مسدودسازی این پیام‌رسان بر بخشی از این مشاغل را هم نمی‌توان انکار کرد. همان‌طور که وزیر ارتباطات معتقد است: «در حال حاضر کسب‌وکارها یا از نسخه‌های غیررسمی تلگرام و یا از فیلترشکن استفاده می‌کنند، البته این امکان فراهم است تا از سایر پیام‌رسان‌ها نیز بهره بگیرند.»

کسب‌وکارهای فضای مجازی تنها در بستر یک شبکه اجتماعی رشد نمی‌یابند بلکه می‌توانند در هر شبکه اجتماعی که قابلیت تجمیع جمعیت زیادی از افراد جامعه را دارد، فعالیت کنند و اساسا ایجاد انحصار و وابستگی به یک شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان صحیح نیست؛ با وجود این، در حال حاضر و از ابتدای حضور کاربران و کسب‌وکارها در تلگرام، مشاغلی ایجاد شده و تلاش‌های زیادی برای عضوگیری در کانال‌های تلگرامی رخ داده است که انتقال این اعضا و فضا به هر فضای دیگری زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد و همین موضوع هم تبدیل به دغدغه ذهنی صاحبان مشاغل شد.

از سوی دیگر وعده‌ی تعلق بیمه بیکاری به کسانی که با کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی کسب و کارشان دچار اختلال می‌شود، نشان می‌دهد مسوولان به اهمیت فضای مجازی و اشتغال ایجادشده در این فضا واقفند و کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی را مانند انتقال از یک خیابان به خیابان دیگر نمی‌دانند. با وجود این در شرایط کنونی و اهمیت ایجاد اشتغال، باید به اتفاق تصمیمی برای صیانت از مشاغل فضای مجازی گرفته شود و بر این موضوع تاکید شود که استفاده از فیلترشکن و یا نسخه‌های دیگری پیام‌رسان‌های فیلترشده تنها به صورت مقطعی درمان‌گر است.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید