پردازشگرهای گرافیکی Xe اینتل از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند

پردازشگرهای گرافیکی Xe اینتل از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند


طبق آخرین اخبار حوزه سخت افزارهای دیجیتال، پردازشگرهای گرافیکی آتی کمپانی اینتل از فناوری Ray tracing پشتیبانی خواهند کرد. در ادامه این مطلب با سخت افزار همراه باشید.

Ray Tracing

کمپانی اینتل با گسترش بخش مهندسی پردازشگرهای گرافیکی خود تصمیم به تولید پردازنده‌‎های گرافیکی مستقل از پردازنده گرفت. تا معرفی رسمی از اولین نمونه‌ کارت‌های گرافیکی این کمپانی یک سال فاصله زمنی وجود دارد. این شرکت طی اعلام جدیدترین اخبار در این مورد، طی یک مطلب در وب سایت رسمی خود، برخورداری تراشه‌های Xe از فناوری Ray tracing را اعلام کرد.

برخورداری از فناوری Ray Tracing برای پردازشگرهای گرافیکی مورد انتظار اینتل همانند کارت‌های سری “Turing” انویدیا است و کم کاستی از نظر قابلیت‌ها وجود ندارد. طبق اطلاعاتی که اینتل تایید کرده است، فناوری مذکور برای تراشه‌های Xe مخصوص دیتا سنترها بوده که مورد مصرف آنها برای سرویس‌های ابری است. با این حال حضور این قابلیت برای کارت‌های گرافیک رده مصرف کنندگان توسط اینتل تایید و به آن اشاره نشده است. از سوی دیگر، ورود کمپانی اینتل به بازار کارت گرافیک اتفاق خوبی را رقم خواهد زد، زیرا بازگشت رقابت می‌تواند باعث تسریع در آهنگ پیشرفت کارایی تراشه‌های گرافیکی در قدم اول و اعلام قیمت‌های رقابتی شود.

طبق آنچه که از کارت های گرافیک کمپانی انویدیا دیده شده، فناوری Ray Tracing نیازمند دو مورد است. اول یک قطعه سخت افزاری ثابت برای انجام تمامی محاسبات طی پردازش و دوم یک قطعه ضد نویز (de-noiser) می‌باشد. در این میان انویدیا هسته‌های تنسور (Tensor) و هوش مصنوعی را به کار گرفته است. البته با استفاده از شدرهای قابل برنامه ریزی نیز می‌توان فناوری Ray Tracing را به خدمت گرفت اما آنچه که انویدیا انتخاب کرده بی شک قدرت و کارایی بیشتری به همراه خود دارد. افزون بر این، طبق اطلاعات فنی که در دسترس قرار گرفتند، اینتل یک ضد نویز مبتنی بر پردازنده مرکزی (CPU) با AVX-512 استفاده می‌کند.

منبع: TPU

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید