کاهش خستگی چشم در استفاده طولانی مدت از کامپیوتر با قانون 20-20-20

کاهش خستگی چشم در استفاده طولانی مدت از کامپیوتر با قانون 20-20-20


رایانه شخصی امروزه به یکی از ستون‌های اصلی در زندگی روزمره افراد تشکیل شده و استفاده از آن در بسیاری از ارکان مختلف امری کاملاً ضروری به شمار می‌رود. این موضوع تعداد بی‌شماری از حوزه‌های کاری مختلف را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و شغل برخی به‌صورت مستقیم با کامپیوتر گره خورده است. اگرچه دستگاه فوق درزمینهٔ ایجاد سهولت در زندگی و اتوماسیون‌سازی فرآیندهای مختلف تأثیرات بسیار گسترده و قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، اما استفاده طولانی مدت از آن در بروز خطر برای سلامتی اندام‌های مختلف نظیر چشم (خستگی چشم) از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. اگرچه این موضوع و بسیاری دیگر از پارامترهای خطرآفرین استفاده از کامپیوتر همچون کمر درد ناشی از نشستن طولانی مدت و … با رعایت نکاتی ساده و پیش پا افتاده قابل پیشگیری و یا تعویق در زمان رخداد هستند، اما برخی ممکن است با عدم آشنایی با آن‌ها سطح سلامتی خود را پیوسته کاهش دهند.

کاهش خستگی چشم در استفاده طولانی مدت از کامپیوتر با قانون 20-20-20

یکی از شایع‌ترین مشکلات ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه شخصی، افزایش خستگی چشم در نتیجه خیره شدن به صفحه نمایشگر به مدت چندین ساعت می‌باشد. نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های مانیتور در فزونی قابل توجه فشار وارده بر چشم تأثیرگذار بوده و در صورت عدم رعایت نکات مربوطه بدون شک در آینده‌ای نزدیک منجر به تغییر شماره چشم و نیاز به استفاده از عینک می‌شود، اما چگونه می‌توان این موضوع را مرتفع کرده و از فشار وارده بر چشم کاست؟

سوزش چشم، سردرد، تاری دید، دوبینی، درد در ناحیه شانه، پشت و یا گردن و … از جمله علائم خیره شدن طولانی مدت به صفحات نمایشگر به شمار می‌روند که شدت آن در کارمندان دفاتر گوناگون و افرادی که روزانه چندین ساعت از وقت خود را صرف کار با رایانه می‌کنند بسیار بیشتر می‌باشد. اهمیت این مهم از گستردگی فراوانی برخوردار بوده و افرادی که در استفاده خود از کامپیوتر به علائم فوق دچار می‌شوند اصطلاحاً از “سندروم بینایی رایانه” رنج می‌برند؛ اما همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، چگونه می‌توان بزرگی فشار وارده بر چشم را کاهش داد؟

در پاسخ باید گفت که راهکارهای مختلفی برای این موضوع از جانب محققان و افراد مختلف ارائه شده‌اند، اما از جمله تأثیرگذارترین آن‌ها می‌توان به قانون 20-20-20 اشاره کرد. قانون فوق بیان می‌دارد که در هر بیست دقیقه استفاده از رایانه شخصی و خیره شدن به صفحه مانیتور، برای بیست ثانیه به جسمی که در بیست پایی (شش متری) شما قرار گرفته است نگاه کنید. این عمل علاوه بر کاهش چشمگیر فشار وارده بر چشم، با تغییر زاویه تابش نور، تمرین مفید و سودمندی برای چشم نیز محسوب می‌شود، زیرا مردمک چشم برای مشاهده صحیح و دقیق جسم قرار گرفته در فاصله دورتر باید قطر خود را کمتر کرده یا اصطلاحاً تنگ‌تر شده و سپس با نگاه کردن مجدد به مانیتوری که در چند سانتی‌متری شما قرار گرفته است، مجدداً گشاد شده و از این طریق عضلات دخیل در عملیات انبساط و انقباض دست‌خوش ورزشی کوچک نیز قرار می‌گیرند.

کاهش خستگی چشم در استفاده طولانی مدت از کامپیوتر با قانون 20-20-20

به‌منظور افزایش اثرپذیری قانون، پیشنهاد می‌شود تا جسمی که قصد نگاه کردن به آن را در سر دارید حتی‌الامکان از رنگ سبز برخوردار باشد. چشم‌های انسان در درک رنگ سبز از قدرت بیشتری نسبت به دیگر رنگ‌های موجود برخوردار بوده و تحقیقات انجام شده پیرامون این موضوع حکایت از آن دارند که رنگ فوق با افزایش احساس آرامش نیز رابطه دارد. هر اندازه که رنگ سبز تیره‌تر باشد (به‌عنوان مثال شاخ و برگ درختان)، میزان راندمان و بهره‌وری احساس فوق نیز با فزونی بیشتری همراه می‌شود. اگرچه نگاه کردن به دیوار سفید رنگ اتاق یا دفتر کار به مدت بیست ثانیه نیز می‌تواند در کاهش خستگی چشم تأثیرگذار باشد، اما عمل به توضیحات این پاراگراف در صورت امکان پیشنهاد می‌شود (به‌عنوان مثال می‌توانید به گلدان قرار گرفته در انتهای دفتر کار خود نگاه کنید).

اگرچه قانون 20-20-20 از سهولت بسیار بالایی در عمل برخوردار می‌باشد، اما بسیاری از مردم به دلیل مشغله‌های کاری خود ممکن است از انجام آن به‌کلی غافل شوند. در صورت امکان می‌توانید با برخاستن از پشت میز کامپیوتر و برداشتن چند قدم در اطراف محل کار یا منزل خود، علاوه بر کاهش فشار وارده بر چشم و رفع خستگی آن، تمرینی کوچک را برای بدن و دیگر عضلات نیز به انجام رسانده و از بروز مشکلاتی همچون آرتروز، کمر درد و … در آینده نیز جلوگیری به عمل آورید.

تغییر شرایط محیطی همچون شدت نور و زاویه تابش، استفاده از صندلی مبتنی بر اصول طراحی ارگونومی، میز کامپیوتر استاندارد، به‌کارگیری مانیتورهای دارای قابلیت محافظت از چشم (لرزش کمتر تصاویر و امکان جلوگیری از تابش نور آبی) و … می‌توانند در لذت بخش نمودن کار و کاهش چشمگیر خستگی چشم و بدن در استفاده طولانی مدت از رایانه شخصی بسیار تأثیرگذار باشند، اما تحقق این مهم در بسیاری از مواقع، به‌خصوص در محیط کار امکان‌پذیر نمی‌باشد، بنابراین اگر به سلامتی چشمان خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌شود تا قانون 20-20-20 را فراموش نکنید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید