آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا

آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا


کمپانی انویدیا در به‌روزرسانی‌های اخیر منتشره برای درایورهای کارت‌های گرافیک سری جیفورس خود، قابلیتی تحت عنوان “Ultra-Low Latency mode” یا به عبارتی دیگر “حالت تأخیر بسیار پایین” را برای بازی‌های رقابتی و آن دسته از افرادی که به دنبال به حداقل رساندن میزان تأخیر ورودی و دریافت بالاترین زمان پاسخ‌گویی در عناوین مورد علاقه خود هستند به ارمغان آورده است. قابلیت فوق از طریق کنترل پنل درایور قابل دسترس بوده و گستردگی آن تمامی کارت‌های گرافیک سری جیفورس را شامل شده است، اما بهتر است تا پیش از پرداختن به نحوه چگونگی فعالسازی، با نحوه عملکرد آن آشنایی بیشتری پیدا نماییم.

موتورهای گرافیکی به‌منظور افزایش تعداد فریم‌های پردازشی در یک ثانیه (Frames Per Second یا به اختصار FPS) و بهبود کیفیت اجرای بازی‌های رایانه‌ای و جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر افت فریم و لگ، اقدام به چیدن فریم‌ها در صف‌هایی ویژه جهت آمادگی آن‌ها برای پردازش توسط تراشه شتاب‌دهنده گرافیکی (GPU) می‌کنند. پردازشگر گرافیکی یا همان شتاب‌دهنده کارت گرافیک پس از رندر نمودن فریم‌های از پیش آماده شده، اقدام به ارسال آن‌ها به صفحه نمایشگر و نمایش به کاربر نموده و از این طریق بهبود کارایی نهایی را به ارمغان می‌آورد. بر طبق گفته کمپانی انویدیا، ویژگی Ultra-Low Latency mode بر مبنای قابلیت “حداکثر فریم‌های از پیش رندر شده” در کنترل پنل کارت‌های گرافیک که قدمت آن به بیشتر از یک دهه پیش باز می‌گردد توسعه یافته است. قابلیت اشاره شده به فرد اجازه می‌دهد تا تعداد فریم‌های قرار گرفته در صفوف موجود را کنترل کرده و نسبت به تغییر تعداد آن‌ها اقدام نماید.

آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا

استراتژی اشاره شده و پیش آماده‌سازی فریم‌ها اگرچه درزمینهٔ افزایش تعداد فریم‌های دریافتی و جلوگیری از افت فریم می‌تواند مثمرالثمر واقع شود، اما تأثیرات بسیاری در افزایش تأخیر ورودی، به‌خصوص در بازی‌های رقابتی و سرعتی نظیر عناوین تیراندازی اول شخص، مسابقات رانندگی و … را نیز به خود اختصاص می‌‎دهد. این مهم ممکن است در رقابت‌های آنلاین و بازی‌های چند نفره به شکست فرد در نبرد منتهی شود.

با فعالسازی قابلیت Ultra-Low Latency mode، فریم‌های مورد نیاز درست هنگامی که پردازشگر گرافیکی به آن‌ها نیاز دارد آماده شده و در اختیار تراشه قرار گرفته و از این طریق میزان تأخیر موجود در فرآیند از پیش آماده‌سازی فریم‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند. ویژگی فوق که از جانب کمپانی انویدیا عنوان “زمان‌بندی در لحظه فریم” نام گرفته است در مقایسه با قابلیت حداکثر فریم‌های از پیش رندر شده می‌تواند کاهش 33 درصدی تأخیر ورودی را با خود به ارمغان آورد.

آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا

ویژگی اشاره شده توسط رابط‌های برنامه‌نویسی DirectX 9 و DirectX 11 قابل استفاده است، اما رابط‌های سطح پایین نظیر DirectX 12 و Vulkan به دلیل گرفتن قدرت در تصمیم‌گیری زمان از پیش آماده‌سازی فریم‌ها از کارت گرافیک و انجام خودکار این مهم به‌صورت نرم‌افزاری، بستر بهره‌برداری از آن را مهیا نساخته‌اند.

بیشترین تأثیر ویژگی مورد بحث در عناوین GPU محور و هنگام قرار داشتن تعداد فریم‌ها در محدوده 60 تا 100 قابل مشاهده است. اگر بازی مورد علاقه شما CPU محور بوده و یا به دلایلی ثبات فریم برقرار نیست (بازی با تعداد فریم‌های بسیار بالا یا پایین اجرا می‌شود)، فعالسازی قابلیت نمی‌تواند آن‌چنان مفید واقع شود. پیش از پرداختن به نحوه چگونگی فعالسازی ویژگی باید خاطر نشان کرد که این مهم اگرچه در کاهش تأخیر ورودی تأثیرگذار است، اما در برخی از موارد می‌تواند کاهش چشمگیر تعداد فریم‌های به نمایش در آمده در یک ثانیه را نیز به دنبال داشته باشد. ویژگی فوق در حالت پیش‌فرض غیرفعال بوده و بر طبق گفته کمپانی انویدیا می‌تواند بالاترین توان عملیاتی در پردازش محتویات را مهیا سازد. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، فعالسازی قابلیت مذکور در هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای در حالت تک نفره آن‌چنان تأثیرگذار نیست، اما برای رقابت‌های آنلاین و چند نفره، تأثیرات آن ممکن است قابل لمس باشد.

برای این منظور ابتدا درایور کارت گرافیک خود را به نسخه 436.02 یا به‌روزرسانی‌های جدیدتر آپدیت نمایید.

پس از به‌روزرسانی درایور، بر روی صفحه دسکتاپ یک مرتبه کلیک راست کرده و سپس از طریق منوی میانبر به نمایش درآمده گزینه NVIDIA Control Panel را انتخاب نمایید؛ مشاهده می‌کنید که کنترل پنل تنظیمات کارت گرافیک به نمایش در می‌آید.

حال از طریق پنل موجود در سمت چپ صفحه، گزینه Manage 3D settings در زیر مجموعه دسته‌بندی 3D Settings را بگشایید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بخش سمت راست صفحه دو سربرگ تحت عناوین Global Settings و Program Settings قابل مشاهده می‌باشند که حوزه اعمال تنظیمات در محدوده آن‌ها متفاوت است. در صورتی که قصد دارید تا ویژگی Ultra-Low Latency mode را به‌صورت کلی و برای تمامی بازی‌های رایانه‌ای اعمال کنید، به سربرگ Global Settings مراجعه نمایید، در غیر این صورت (اعمال تغییر برای یک یا چند بازی مورد نظر) سربرگ Program Settings را بگشایید.

آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا

پس از مراجعه به سربرگ مناسب، کافی است تا صفحه را اندکی به سمت پایین کشیده و سپس با یافتن گزینه Low Latency Mode، حالت آن را به مقدار Ultra تغییر دهید.

گزینه Off که در حالت پیش‌فرض انتخاب شده می‌باشد به موتور گرافیکی بازی تفهیم می‌کند تا تعداد 1 تا 3 فریم را برای پردازشگر گرافیکی از پیش آماده نماید. گزینه On این مقدار را به 1 فریم کاهش داده و یکسان با تنظیم Max_Prerendered_Frames در نسخه‌های قدیمی‌تر کنترل پنل عمل می‌کند. گزینه Ultra نیز با غیرفعالسازی عملیات صف‌بندی فریم‌ها، قابلیت مورد بحث را فعال کرده و تأخیر ورودی را با کاهش فراتری همراه می‌سازد.

آشنایی با قابلیت Ultra-Low Latency mode و نحوه فعالسازی آن در کارت‌های گرافیک انویدیا

در نهایت پس از انتخاب مقدار Ultra، جهت اعمال تنظیمات بر روی کلید Apply کلیک کرده و پس از بستن کنترل پنل، به اجرای بازی پیشتر انتخاب شده بپردازید.

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، فعالسازی قابلیت فوق در بسیاری از مواقع می‌تواند کاهش چشمگیر کارایی نهایی و افت فریم را به دنبال داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در صورت برخورداری از شرایط، تنها به فعالسازی آن برای برخی از بازی‌های ویژه بپردازید. در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه مجدد به مسیر اشاره شده از کنترل پنل و انتخاب گزینه Off، ویژگی Ultra-Low Latency mode را مجدداً غیرفعال نمایید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید