الگوریتم‌های RNG در بازی‌های رایانه‌ای چیست و آیا استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود؟

الگوریتم‌های RNG در بازی‌های رایانه‌ای چیست و آیا استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود؟


بازی‌های رایانه‌ای، از ساده‌ترین موارد موجود همچون تتریس (Tetris) گرفته تا عناوین بسیار پیچیده و پیشرفته نظیر ندای وظیفه (Call of Duty) در حالت کلی شامل مجموعه‌ای از انواع و اقسام دستورالعمل‌ها، کدها و الگوریتم‌های مختلف می‌باشند که در پس‌زمینه و به دور از چشم گیمر پیوسته در حال اجرا بوده و امکان انجام بازی را برای فرد امکان‌پذیر می‌کنند. برخی از الگوریتم‌های موجود در عین افزایش زیبایی می‌توانند محدودیت‌های گوناگونی را در بعضی دیگر از شرایط مهیا ساخته و لذا از جانب برخی مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به “RNG” اشاره کرد، اما این الگوریتم چیست و آیا استفاده از آن در بازی‌های رایانه‌ای توصیه می‌شود؟

الگوریتم‌های RNG در بازی‌های رایانه‌ای چیست و آیا استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود؟

تولیدکننده اعداد تصادفی یا به عبارتی دیگر RNG که از کوتاه شده عبارت “Random Number Generator/Generation” تشکیل شده است همان‌طور که از عنوان آن قابل استنباط است به الگوریتمی گفته می‌شود که برای تولید اعداد تصادفی در بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. الگوریتم فوق در حالت کلی از اهمیت بسیار بسیار فراوانی به‌منظور جلوگیری از یکنواختی در عناوین برخوردار بوده و به عنوان راهکاری جهت تازه نگاه داشتن محیط و ترغیب کردن بازیکن برای اجرای دوباره بازی و یا به اتمام رساندن مجدد آن به کار گرفته می‌شود، به خصوص در عناوین RPG و RTS که نیاز به سورپرایزهای ویژه امری ضروری محسوب می‌شود. تصور کنید که یک بازی جهان باز و گسترده همچون اسکایریم و یا Diablo در هر بار عبور از یک منطقه، اجرای مجدد و یا برقراری تعامل با اشیاء گوناگون (به عنوان مثال یک جعبه) جایزه و یا آیتم ثابتی را به فرد ارائه دهد، در این حالت مؤلفه غافلگیری به‌صورت کامل از بین رفته و شخص قبل از رسیدن به نقاط مربوطه از پیش می‌داند که درون جعبه قرار گرفته در گوشه دیوار کدام آیتم نهفته است که این خود می‌تواند در کاهش زیبایی و افزایش کسل‌کنندگی عناوین تأثیر بسزایی را به خود اختصاص دهد.

بدون وجود الگوریتم‌های تولید اعداد تصادفی (RNG)، امکان یافتن آیتم‌های ویژه و کمیاب (اصطلاحاً Rare) در محیط بازی‌های رایانه‌ای تقریباً غیرممکن شده و همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، المان غافلگیری از عناوینی که به‌صورت کلی بر این پایه و اساسی تدوین شده‌اند از بین می‌رود. به عنوان مثال جعبه رموز (Mystery Box) در بخش زامبی عنوان ندای وظیفه نمونه‌ای کامل از یک الگوریتم RNG به شمار می‌رود.

الگوریتم‌های RNG در بازی‌های رایانه‌ای چیست و آیا استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود؟

همان‌طور که از توضیحات می‌توان دریافت، الگوریتم‌های تولید اعداد تصادفی (RNG) یکی از مهم‌ترین‌های موارد موجود در طراحی و توسعه بازی‌های رایانه‌ای به شمار رفته و قدمت آن به چندین دهه قبل نیز باز می‌گردد، اما استفاده از آن در برخی از عناوین ممکن است به ضرر بازیکن تمام شده و لذا گیمرهای بسیاری به انتقاد از آن در مورد بعضی از بازی‌های گوناگون پرداخته‌اند. اما چگونه؟ موارد استفاده از الگوریتم‌های اعداد تصادفی تنها محدود به تولید آیتم‌های گوناگون در محیط بازی‌های کامپیوتری نشده و تقریباً در تمامی بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال در بازی Counter Strike-Global Offensive از الگوریتم‌های فوق برای تعیین اصابت گلوله‌های شلیک شده استفاده شده و در یا در بازی DOTA 2 مدت زمان اثر ابیلیتی‌ها و اسپل‌های اجرا شده بر روی دشمنان توسط الگوریتم‌های RNG تعیین می‌شود. این موضوع اگرچه در حالت کلی تأثیرگذار نمایان می‌کند، اما در برخی از موارد می‌تواند منجر به کاهش توانایی افراد شده و پیروزی در میدان نبرد را به امری شانسی تبدیل کند!

تصور کنید که شما فردی حرفه‌ای و خبره در بازی Counter Strike بوده و با دشمنی کاملاً تازه‌کار برخورد می‌کنید. در این حالت هر دو به سمت هم شلیک می‌کنید، اما الگوریتم RNG برای فرد تازه‌کار مقابل عمل کرده و گلوله شلیک شده مستقیماً به سر شما اصابت کرده و اصطلاحاً هد شات می‌شوید، اما گلوله شما از مقابل وی عبور کرده و به دیوار برخورد می‌کند، با اینکه شما سر وی را نشانه گرفته‌اید. در این حالت توانایی فرد خبره به دلیل وجود الگوریتم RNG به‌صورت کامل نادیده گرفته شده و مؤلفه شانس به معادلات وارد می‌شود که در بازی‌های رقابتی به هیچ عنوان جایی ندارد؛ بنابراین استفاده از الگوریتم‌های تولید اعداد تصادفی به‌صورت کلی در تمامی بازی‌های رایانه‌ای مفید نبوده و در برخی از عناوین بهتر است که از آن‌ها استفاده نشده و یا موارد اعمال محدودتر شوند. البته شایان ذکر است که الگوریتم‌های فوق به‌طور کلی در تمامی عناوین نیز مورد استفاده قرار نگرفته و ماهیت برخی از بازی‌های رایانه‌ای همچون Mortal Kombat به‌گونه‌ای است که به‌کارگیری الگوریتم‌های فوق به هیچ عنوان لازم و ضروری نمی‌باشد (زیرا همه چیز از پیش تعریف شده و نیاز به افزودن مؤلفه‌های غافلگیری به بازی نیست).

الگوریتم‌های RNG در بازی‌های رایانه‌ای چیست و آیا استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود؟

الگوریتم‌های تولید اعداد تصادفی یا به عبارتی دیگر RNG در برخی از موارد می‌توانند قابل پیش‌بینی عمل کرده و باعث برتری برخی در عناوین نیز شوند. سازندگان بازی‌های کامپیوتری به‌صورت کلی در طی فرآیند توسعه محصولات خود به هرکدام از آیتم‌ها و اشیاء رسم شده یک شماره نسبت داده و سپس در محیط بازی، با اعمال الگوریتم RNG به برخی از المان‌ها (به عنوان مثال یک جعبه)، آیتم موجود در آن هنگام برقراری تعامل توسط بازیکن را تغییر می‌دهند. همان‌طور که می‌دانیم، الگوریتم‌های فوق در نگاه کلی مسائل ریاضی بعضاً ساده‌ای می‌باشند که نیازمند دریافت دو متغیر X و Y (و یا بیشتر) برای اجرا و تولید اعداد تصادفی می‌باشند. دریافت مقادیر برای متغیرهای اشاره شده با توجه به کدنویسی بازی متغیر بوده و موارد مختلفی همچون ساعت کنسول، مقادیر پویای موجود در محیط بازی، تعداد اشیاء و اجسام موجود در مقابل دوربین، عنوان کاراکتر، کلیدهای تصادفی فشرده شده توسط کاربر و … را شامل می‌شوند، بنابراین اگر شخصی با توجه به تجربه خود از مسائل ریاضی موفق به تشخیص متغیرها و منبع دریافت مقادیر برای آن‌ها شود، قادر است تا به‌راحتی تولید اعداد تصادفی را پیش‌بینی کرده و از آن به نفع برتری خود در رقابت‌های گوناگون بهره جوید.

در انتها مجدداً باید خاطر نشان کرد که وجود الگوریتم‌های RNG در توسعه بازی‌های رایانه‌ای به‌منظور ایجاد حس تازگی و جلوگیری از یکنواختی بسیار لازم و ضروری به شمار رفته و استفاده از آن در بسیاری از عناوین گوناگون، به‌خصوص بازی‌های فکری، استراتژی و… از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید